Sometimes the questions are complicated and the answers are simple. 


             - Dr. Seuss


Yoga for stressramte

Stress er kroppens naturlige forsvar på en truende situation, den såkaldte kamp- og flugtmekanisme, som var meget hensigtsmæssig dengang vi levede som samlere og jægere og mødte en bjørn, men som i en langvarig stressperiode får den direkte modsatte virkning.


Når kroppen er i konstant alarmberedskab belastes immun,- hormon- og nervesystemet med risiko for følgesygdomme. Stress påvirker både de mentale processer, som f.eks. hukommelsen og indlæringsevnen, og de fysiske, som f.eks.  fordøjelsen, muskelfunktionen, hjerterytmen mm.


Der findes mange tilbud til at håndtere sin stress med, men der findes ingen lette løsninger.

Blandt de tilbagevendende råd er motion, men mange mennesker, der lider af alvorlig stress, er ikke i stand til at dyrke motion, idet den mest simple fysiske aktivitet bevirker større muskelspænding og øget smerte- og træthedsniveau. Prioritering af god nattesøvn er også blandt favoritterne, men hvordan skal man prioritere god nattesøvn, når man ligger søvnløs med tankemylder den halve eller hele nat.


Yoga er effektiv mod stress, fordi yogaen dybest set handler om at finde ind til sig selv, og i sidste ende måske også ud over sig selv.


Yogaen tilbyder så mange veje til at overkomme stress, at hver enkelt person kan finde og vælge lige præcis det, der skal til for at håndtere den specifikke stress som opleves.


I min yogaundervisning for stressramte præsenterer jeg et nøje udvalgt, struktureret program, hvor følgende processer er i fokus:


1.  Åndedræt - tilstedeværelse i kroppen - når man er stressramt har man som regel svært ved at mærke sin krop. Kan man ikke mærke sin krop, kan man heller ikke mærke, hvad den har brug for. Ved at fokusere på åndedrættet kommer man naturligt i kontakt med kroppen.

2. Jordforbindelse - hos stressramte foregår der så meget på øverste etage, at der sjældent er kontakt til det vigtigste - det bærende - jorden under os, vores fornemmelse af være på solid grund. En del af øvelserne under dette tema handler om at være i direkte fysisk kontakt med jorden under os (earthing). 

3. Chakra Yoga - chakraer er kroppens energicentre, igennem hvilke vores livsenergi, prana, flyder - og helst skal flyde frit for at vi skal opleve optimal sundhed. Under stress er disse energicentre ude af balance, og der arbejdes med at harmonisere og genoprette balancen i energien via specifikke fysiske øvelser og åndedrætsteknikker.

4. Pranayama - udvidede og specialiserede åndedrætsteknikker, som tjener til at opnå indre ro, til at fjerne mental støj, til at regulere hjernebølgerne, hjerterytmen og til at komme tættere på de meditative tilstande.

5. Centrering - at mærke og opleve egen energi for at opdage indre styrke og modstandskraft, personligt, fysisk og mentalt.

6. Visualisering, guidede meditationer, lyd og farvehealing.


Ved at arbejde med netop disse processer vil du som stressramt (gen)opdage dine styrker, slippe af med de reaktionsmønstre, som holder dig fanget i stressens verden, og stå stærkere over for livet generelt.


Jeg tilbyder også hypnoterapi mod stress

Læs mere på http://www.mlq.dk/konsultationer-hypnoterapi.html







YogaDharma v/Marie Louise Qvist - info@yogadharma.dk - (45) 22 17 90 00